Sunday, January 8, 2012

19. Manila kelmid ja pühakud. Osa 2.

Manila, Filipiinid

Maailma Väitlusfoorum algab homme Ateneo de Manila ülikoolis. Tänase päeva võtsime endale Manila avastamiseks. Tegin eelmisel õhtul natuke tööd Wikipedia, Lonely Planeti ja Tripadvisoriga, toksisin huvitavamad kohad GPSi kaardile ja istun nüüd hommikusöögilauas, pakkudes sõpradele välja võimalikke marsruute. Seejärel asume teele, esimeseks sihtkohaks Manila Bay. Avastusretkele tulevad Susma, Bibhu, Ish ja Mite. Chirada ja Tanya otsustavad šoppamise kasuks, Manos magab eelmist õhtut välja, Chris on juba teel lennujaama.

Metro Manila

Paar tundi hiljem istume õdusas restos ja libistame San Migueli. Söögikoht asub keset Intramurost – Manila 15. sajandist päris vanalinna, mille ehitasid tänasele kujule Hispaania koloniaalvõimud. Nagu nimi ütleb, ümbritseb vanalinna lahmakas kaitsemüür.

Oleme ära käinud Manila keskpunktis asuva kella juures, kust kõik kilomeetripostid algavad, jalutanud Rizali pargis, teinud pilti Kalevipoega meenutava muistse Filipino sõdalaskuninga Lapu-Lapu hiiglasliku kuju juures ning jalutanud mööda Manila Bay rannapromenaadi. Järgmiseks sihtkohaks on meist mõnesaja meetri kaugusel asuv Cathedral de Manila.

Manila ei ole tegelikult üks linn vaid kaheksast kokkukasvanud linnast moodustunud Metro Manila, mille piires tuleb alati täpsustada ka alam-linna nimi: Quezon City, Manila City, Pasig City jne. Intramuros on üks pisike osa Manila City keskel, mille krooniks on Cathedral de Manila - Filipiinide katoliku kiriku peakatedraal. Valdav osa Manila elanikest on Hispaania ajaloolise pärandi tulemusel katoliiklased ning see annab katoliku kirikule väga suure mõjuvõimu. Viimane ei ole arg seda võimu kasutama poliitikas ja ühiskonnakorralduses ning nii on paljud karjuvad probleemid tabuteemadeks, millest ei räägita, millega ei tegeleta ja mida ametlikult pole seega olemas. Näiteks lokkav prostitutsioon. Budiste on linnas paar protsenti, see-eest on aga kasvav osa islamiusulistel ning sellega on kaasnenud ka konfliktid ja islamiäärmusluse tekkimine. Jõuame ringiga pumppüsside ja metalliotsijateni. Peaaegu iga nädal toimub kusagil Filipiinidel võimas pommiplahvatus või tänavatulistamine, vastutuse võtab enamasti üks paarist-kolmest radikaalsest islamiorganisatsioonist.

Teine, palju leebem protestivorm katoliku kiriku haarde vastu on paar aastat tagasi noorte intellektuaalide loodud Filipino Freethinkers liikumine, kelle sümpaatse juhiga õnnestub mul ka tutvuda. Tänaseks ühendab FF mitmeid tuhandeid noori, kes käivad koos ning tegelevad sisuliselt väitlemisega, aga ainult religiooni puudutavatel teemadel. Nad küsivad kriitilisi küsimusi religiooni, alustekstide ja tõlgenduste kohta, väideldes näiteks selle üle, kas kusagil piiblis on midagi keelavat öeldud homoseksuaalsete suhete kohta või kas koraan lubab ikka teiseusulise tapja taevasse või on tegemist ekstremistliku väärtõlgendusega. Lisaks väitlusele peavad nad blogisid, avalikke loenguid, käivad esinemas raadiosaadetes, ülikoolides, üritustel. Nende ridades on ateiste, budiste, katoliiklasi ja islamiste. Tegevuse eesmärgiks on panna inimesi rohkem mõtlema religioonide tegeliku sisu ja usu tähenduse üle ning kaugemas perspektiivis lahutada riigi ja kiriku huvid teineteisest.

Proovime oma toidukohas hakata õlle kõrvale sööke tellima. Mite on esimene ja soovib pitsade suurusi täpsustada. Seepeale osutab teenindaja oma kõrvadele ja oma suule, naeratab ning raputab eitavalt pead. Aaaa, selge, selge. Oleme juhuslikult sattunud sotsiaalsesse ettevõttesse, millest olin varem lugenud. Peaaegu kogu teenindav personal šveitserist köögitöötajatena on siin kõne-, kuulmis- või nägemispuudega inimesed. Teenindus on väga meeldiv, meie küsimustele tuleb vastama nägemispuudega naisterahvas, kes räägib head inglise keelt. Toidud on maitsvad ja hinnad mõistlikud.

Pärast lõunasööki jalutame mõnisada meetrit mööda Intramurose kitsaid tänavaid, kus uhked hobukaarikud peavad pidevat olelusvõitlust oma motoriseeritud vendadega, ning jõuame keskväljakule. Ühe terve väljaku külje võtab enda alla Cathedral de Manila. Uhke ornamentikaga kaetud hiiglastemõõtu puust uksed on avatud, sestap astume kirikusse. Meid võtab vastu massiivse kivihoone jahedus ning kõrgelt läbi vitraažide sisse immitseva värvilise valguse loodud poolhämarus. Altari lähedusse on kogunenud väike hulk koguduselisi palvele. Jalutame läbi riigi- ja kirikutegelaste mälestusplaatide ning hauamonumentidega täidetud külglöövide ning leiame omale seejärel kohad kiriku keskel asuvatel puupinkidel. Jutustan Ishile üht-teist Piibli saamisloost, surnumere gnostilistest raamatutest ja ristiusu kirikukogude eelsest, toimetamata sisust ja mõttest. Ish vastab lühiversiooniga Myanmari budismi 11. sajandil alguse saanud kujunemisloost ning sealsete inimeste tänastest Theravada budismi igapäevastest praktikatest. Otsime oma rahvaid kujundanud religioonide sarnasusi ja eripärasid aja kaugetes hämarustes ning tänastes vaimulikes tõekspidamistes. Kui reisimisel üldse mingi mõte on, siis avaldub see just sellistes hetkedes.

Rünnak

Intramuroselt otsustame väljuda värava kaudu, mis avaneb hiinalinna sillale. Vale liigutus. Oleme jõudnud peaaegu üle silla, kui meile jookseb vastu esimene määrdunud räbalates tänavajõmpsikas ja hakkab raha lunima. Kuigi peenraha lapsele ju anda olekski, on ilmselt suurlinnarändurite universaalseim tarkus, et sellisel hetkel ei tohi rahakotti taskust välja võtta. Sellest hoolimata on paari-kolme sammu pärast meie ümber tiirutamas kolm ning veel hetk edasi juba kümmekond tänavalast, kes ilmselt kusagil silla all elavad. Hoiame grupina kokku ja liigume edasi, lootuses teise silla otsa juurest takso leida. Järsku kuulen selja tagant ehmunud hüüdeid ja karjumist. Ei Shwe Sin on tänaval põlvili, üks tänavapoistest on haaranud kinni tema kaelakeest ja üritab seda ära kiskuda. Rahman kluti ühe käega eemale, teisega aitan Ishi püsti. Kutt jookseb vingudes eemale. Bibhu ja Susma varjavad oma käekotte, surudes neid kahe käega rinnale. Mite, kellel on seljakotis kümnete tuhandete eurode väärtuses fototehnikat, on seljakoti keeranud kõhukotiks. Rünnakut pealt näinud paar kohalikku inimest tulevad meile appi ja üritavad kerjuslapsi laiali ajada, aga alles pärast politsei sekkumist jookseb meid ümbritsev kamp laiali ning saame taksodesse lipsata. Taksojuhid lukustavad kohe meie sisenedes seestpoolt uksed ning nüüd saan aru, miks nad seda teevad. Manilas, nagu enamikes Kagu-Aasia suurlinnades, on lukshotellid ja kiiskavast klaasist korporatiivsed kõrghooned sõna-sõnalt kõrvuti kuutidega, mille roostetanud plekist katused varjavad enda alla kõrvetavat vaesust ja harimatust.

„Ta polnud selles süüdi. Ma poleks pidanud seda keed kaela panema. See oli liiga suur ahvatlus.“ Ish on takso tagaistmel hakanud veidi rahunema. Lõpp hea, kõik hea. Sõrmitsen jämedat kullast kaelaehet, mille Ish taksos kaelast ära võttis. Hämmastav, et see sellise rünnaku vastu pidas. Poisijõmm sisuliselt rippus selle otsas ning tõmbas sellega Ishi põlvili. „Minu maa on korraga väga vaene ja väga rikas. Majandus ja elatustase on väga madalad, aga Myanmaris on kohti, kus rubiine võib noppida maapinnalt. Meil on palju kulda ja teisi väärismetalle. Suured uraani varud. Maagaasi. Mitmed need maavarad, eriti kuld ja vääriskivid, on riigi sees väga odavad võrreldes maailma hindadega ning kuna pankasid ja sularaha ei saa usaldada, hoiavad inimesed oma vara sageli ehetes. Reisile minnes võetakse samuti kaasa mõned ehted, mille saab vajaduse korral rahaks vahetada.“

Pärast pikka liiklusummikut jõuame oma uue hotelli juurde. Maailma Väitlusfoorumi majutus on MM-st oluliselt mõistlikum. Viie tärni asemel kolm. See tähendab näiteks, et osades tubades on küll kenasti olemas aknalauad ja kardinad, aga kui need eest ära tõmmata, vaatab nende tagant vastu ainult punane telliskivisein. Mingit akent ruumis ei ole, ainult butafooria kardinatega. Hotelli ees tänaval on prügihunnik, mille lähedusse sattudes põgenevad sealt peopesasuurused hiidprussakad. Hotell ise on aga puhas ning kõrvalasuvad toidukohad pakuvad meeldivas atmosfääris maitsvaid sööke. Koos hotelliga oleme vahetanud ka alam-linna, Manila City asemel elame nüüd Quezon Citys.

Päevad mööduvad Ateneo de Manila ülikoolis Maailma Väitlusfoorumi esinemisi kuulates, paneeldiskussioonides ja töögruppides osaledes. Üritus on igati kordaläinud nii huvitavate kontaktide leidmise osas kui ka väitlusmaailma arengute üle arutamise mõttes. Üha selgemini hakkavad üle maailma väitlusharidus ja väitlussport teineteisest lahku kasvama.

Õhtuti omale Manilas tegevust leida pole keeruline. Tiendesitas on kohalik käsitööturg, mille juurde kuulub ka hulgaliselt toidukohtasid, kontserdilava, baarid ja poed. Ühe õhtupooliku veedame seal suveniire otsides, kohalikke toite maitstes ja muusikaga kaasa õõtsudes. Tiendesitas on jagatud sektsioonideks, mida inglise keeles nimetatakse küladeks. Ennastselgitavad nimetused nagu Pet Village, Handicraft Village, Furniture Village, Clothes Village ja Food Village teevad orienteerumise lihtsaks ning leida võib tõepoolest kõikvõimalikku käsitööd, mida veetakse kokku üle kogu riigi. Nii et kui „Made in China“ ei ole sinu teema, siis on Tiendesitas sinu koht. Valik on väga suur kirevatest rahvusriietest ja ehetest kuni inimesekõrguste trummide ja dekoratiivsete kahuriteni.

Õhtust sööme vabaõhukohas nimega Charlie's, kus toit on maitsev, San Miguel odav ning köögis töötab üks mees, mis tähendab, et nelja-viiekümne inimese toitlustamisele kulub terve õhtu. Esimesed saavad oma toidu kella 19 ajal, viimased pärast südaööd. Pole parata, ühe kohaliku korraldaja sõber on koha omanik. Kui ei sobi, võib alati minna oma kulu ja kirjadega kuhugi mujale. Mitte, et hiline söök kuidagi pidu takistaks. Õlu on odav ja seda kantakse pidevalt lauale juurde. Manos on tellinud lisaks mingit imelikku rohelist jooki. Vivek, ammune väitlussõber Lõuna-Aafrikast, takseerib jooki kahtlase pilguga. Valame shotiklaasid täis. "To the ladies we've loved, and the ladies we've lost." Tõstame kolmekesi shotiklaasid.

Vihased linnud reggae bistroos

Täna on meie viimane Manila õhtu, oleme otsustanud suurest seltskonnast lahku lüüa. Me ei ole ainsad. Kara ja Mite on vahepeal teineteist leidnud ja kuhugi haihtunud. Susma, Bibhu ja Ish kohtusid oma Manilas elavate sõpradega ning on samuti udus. Tanya on leidnud omale ühe kohaliku kuti. Muutunud koosseisus „meie“ on sel õhtul sakslane Manuel, hiinlanna Effie, Kanada hiinlanna Sufey, Manos, mina ja Chirada ning me üritame minna kuulama kohalikku stand-up huumorit. Kuigi kõik varemnähtud reklaamid olid inglise keeles, selgub uksel, et programm on siiski filipino keeles. Ei tundu väga mõttekas. Istume hotelli restorani, maitseme kokteile, lobiseme, mõtleme, mida teha. Sufey tahab tantsida. Surfan natuke netis ja leian, et meist mitte väga kaugel asub palju häid kommentaare saanud klubi nimega „70s Bistro“. Manuel ja Effie on päevast liiga väsinud ja lähevad ära magama. Meie paneme selga oma õhtu alguses ostetud Angry Birds T-särgid, võtame takso ja palume ennast bistroosse viia.

Takso keerutab vaesemat sorti elurajooni valgustamata tänavatel. Kõhe tunne. Kümnekonna minuti pärast peatume ühekordse maja ees, mis muul moel kuidagi ümbritsevatest elamutest ei erine, kui välja arvata ukse kohal võbelev sinine LED-kiri 70's Bistro ja ukse ees suitsetavad valgetes särkides ja mustades pükstes kohalikud mehed. Selline kergelt tarantinolik stseen. „Palun ole normaalne koht. Palun!“ Mina selle koha leidsin ja soovitasin, tunnen väikest vastutust sõprade ees.

Maksame 150 peesot per nägu sissepääsutasu. Meie ees avaneb hämar baar. Paarkümmend lauda toolidega, teist sama palju baaripukke seinte ääres. Kaugemas nurgas väike baarilett. Ühes seinas DJ-laud, selle vastas pisike, põrandaga samas tasapinnas lava, mille taustapildiks on vikerkaarevärvides lillelapselik joonistus. Enamik laudu on hõivatud, aga meil läheb hästi, saame laua üsna lava ees. Oleme baaris ilmselt ainsad mittekohalikud. Ettekandja toob meile esimesed õlled lauda, need on sissepääsutasu sees. Kell läheneb üheteistkümnele, ümberringi käib paras sumin. Laval askeldab viieliikmeline bänd pillikottidega. „Pagan, hiljaks jäime. Pakivad asju kokku,“ kirub Manos. Kagu-Aasias käib elu teistsuguse rütmi järgi, nagu ühes varasemas kirjas selgitasin. Siiski, siiski... Manila tundub olevat erand või siis vähemalt see koht on erand. Bänd pakib asju hoopis lahti!

Kümme minutit hiljem hakkab lavalt üle baari rulluma mahe reggae, enamuses Bob Marley coverid. Kohalikud toksivad muusikarütmis jalga või õõtsutavad puusi. Hakkab vaikselt kerima. Bändil on kaks trummikomplekti – üks klassikaline ja teine etno. Klassikalise trummiseti taga on mürakas vanamees, pikad hallid juuksed rastapatsidena üle õlgade rippumas. Umbes esimese seti poole peal teeb ta mõnusa soolo. Seepeale viskab etnotrummide mees ühe vastusoolo ja läheb võistluseks. Üks mängib rütmi ette, teine võtab üle ja paneb paremaks, tagasi vetevanale, kes laseb pulkadel mööda trummitaldrikuid lennata ja osutab näpuga kinnituse saamiseks publiku poole. Heakskiitev aplaus ja poolehoiuhüüded. Etnotrummar ei jää võlgu ja paneb trumminahad kaasakiskuvates rütmides põrisema ning ootab siis omakorda publikult tagasisidet. Rahvas läheb pöördesse. Hüppame püsti ja läheme lava ette tantsima. Mõned kohalikud tulevad ka. Esimese seti lõpus pakub üks kohalik neiu Sufeyle savu. Seda tõmmatakse ruumis mujalgi.

Teine set, esimene lugu. Laulja seletab midagi filipinokeeles. Publik rõkkab. Rõkkame ka, kuigi pole aimugi, mispärast. Laulja osutab käega ühes hämaramas nurgas olevale lauale. Sealt tõuseb naine ja läheb lavale. Võtab mikri. Karaoke? Bänd tõmbab reggaerütmi käima ja uus lauljanna teeb lauluga algust. Ossamumeie! See küll karaoke ei ole. Naise mahe ja madal hääl sobib reggaetamiseks nagu rusikas silmaauku. Teine lugu. Lauljanna ütleb midagi. Rahvas rõkkab ja meie kõrvallauast ajab üks vana ennast püsti. Silub käega üle päevitunud pealae ja sammub lavale, võtab vetevanalt üle koha trummide taga. Rahvas on püsti ja groovib. Lauad täituvad tühjade San Migueli pudelitega. Ruumis läheb järjest palavamaks, õhus hõljub kanepi mõrkjasmagus lõhn. Värvimuusika vilgub ja sähvib. Kõik kordub kolmanda loo eel, kui bänd vahetab välja bassimehe rahva hulgast kutsutud asemikuga, kes selle peale kohe ühe vinge basskitarri soolo venitab. Mis toimub? Kas ise peab ka varsti hakkama lavale ronima? Uurime kõrval tantsivalt kohalikult seltskonnalt asja. „Ei-ei, mingit kohustust ei ole. See asi algab siin igal õhtul kontserdiga ja läheb siis enamasti jam-sessiooniks üle. Enamik inimesi siin ruumis on kohalik kunstirahvas, kellest paljud mängivad mingit instrumenti või laulavad. Nad hea meelega teevad paar lugu.“ Selline koht siis. Peale kella kahte pakib bänd pillid kotti ja tantsuhigine seltskond hakkab vaikselt laiali vajuma. Võtame tänavalt tuk-tuki ja sõidame läbi Manila kuuma öö tagasi hotelli.

Palju lahkumisi

Hommikul võtame Alexi, Noeli, Chirada ja Ampiga takso lennujaama, et lennata tagasi Taisse. Bibhu, Susma, Tanya ja Ei Shwe Sin lendasid ära juba öösel. Mite ja Kara olid hommikul hotellis ja jäävad veel mõneks päevaks Manilasse. Effie, Sufey, Manuel ja Manos lähevad edasi kuhugi Filipiinide paradiisisaarele chillima.

Manila lennujaam on üks suur tohuvabohu. Inimesed trügivad siia-sinna. Hoonesse pääsemiseks tuleb läbida kolm turvatõket ja kunagi ei tea, millises järjekorras seisma pead. Check-in järjekord lookleb miilipikkuse siuna mööda ootesaali, inimesed on stressis ja tõrelevad teineteisega, järjekorra läbimiseks läheb umbes tund. Hea, et võtsime kõvasti varuaega. Lisaks küsitakse veel kopsakas summa lennujaama teeninduse maksu. Mis teeninduse?!?

Olen 11 km kõrgusel mere kohal, väikeses alumiiniumtuubis. Ahvist arenenud olendid söövad tuubis mõnuga lõunat, pilluvad väikestel helendavatel ekraanidel värvilisi linde roheliste sigade pihta ja ratsutavad ammu väljasurnud mereelukate energia varal taevas ringi. Kummastav maailm, kui hetkeks peatud ja vaatad.

Bangkokis tuleb ümber istuda kohalikule lennule, sest järgmine koolitus on Põhja-Tais, Chiang Mai ülikoolis. Saan Tai viisa passi vähem kui 10 minutiga. Võiks seda hakata professionaalse teenusena pakkuma. Teisel pool väljalennuväravat ootab Jumbo Jet ehk Boeing 747. Tunniajase lennukaugusega siselennuliini jaoks...? „Chiang Mais on käimas suur botaanikafestival, Bangkokist minnakse praegu massiliselt sinna. Lennuk on ilmselt tihedalt täis,“ selgitab Chirada. Tal on õigus, põhja poole lennates jagame rõõmsavärvilisi Royal Thai lennuki istmeid pealt 400 kaasreisjaga.


Peatükiga seotud fotod:


Lemmikloomaküla Tiendesitase turul

No comments:

Post a Comment